Het runnen van een sportclub kan een zeer lonende en leuke activiteit zijn buiten uw normale werk. Maar het moet natuurlijk nog steeds worden beheerd zoals elke andere bedrijfsorganisatie. Lidmaatschappen, salarissen, onkosten en alle andere vergoedingen moeten nauwkeurig worden geregistreerd, zodat ze kunnen worden vergeleken met uw jaarbudget. Op deze manier kunt u snel zien of dingen niet volgens plan zijn en kunt u de juiste aanpassingen maken.
Sportclubs zijn wettelijk verplicht om een boekhouding bij te houden van alle financiële transacties, zoals abonnementen van leden, ontvangen inkomsten, gedane betalingen, vaste activa en alle contante transacties. Deze gegevens worden gebruikt voor de jaarrekening van de club en zijn nodig in het geval van een belastingcontrole door de overheid.
Om een club te laten gedijen en bloeien, moet ze in staat zijn om haar financiën bij te houden. Idealiter in de vorm van maandelijkse rapporten die al het geld laten zien dat binnenkomt en alle uitgaven die eruit stromen. Deze informatie moet worden vergeleken met het overeengekomen budget van de club, zodat u snel en gemakkelijk kunt zien of de feitelijke prestaties van de club in overeenstemming zijn met het financiële plan.
Leestip: Boekhoudsoftware voor sportclubs – je financiën in topconditie
Er zijn een aantal manieren om budgetbewaking en -beheer eenvoudiger te maken om de financiën van uw club bij te houden. Overweeg, afhankelijk van de grootte van uw sportclub, de verantwoordelijkheid te delegeren aan budgethouders en overweeg een financiële subcommissie op te richten. Implementeer financiële procedures en autoriteitsbeperkingen voor uitgaven. Houd uw boekhoudkundige gegevens up-to-date en controleer deze aan de hand van uw bankgegevens. Houd de lopende prestaties van de clubs bij aan de hand van de verwachte cashflow-prognose en stel regelmatig managementrekeningen op.
Managementaccounts dienen de volgende drie rapporten te bevatten: inkomsten en uitgaven ten opzichte van het overeengekomen budget van de club; een balans met een volledige lijst van alle activa en passiva van de club; alle andere relevante informatie, zoals geld dat binnenkomt en geld dat moet worden uitgegeven.
Uitgelicht: Cloud boekhoudprogramma’s – verhef je financiën in de wolken!
Houd een register bij van alle activa van de club, ook wel een register voor vaste activa genoemd. Dit moet de aankoopdatum, de kosten van het activum, de locatie en de huidige staat bevatten, samen met de naam van de verantwoordelijke persoon. Het direct beschikbaar hebben van deze informatie is handig bij het omgaan met verzekeringsmaatschappijen voor verlengingen en claims, enz.
Verantwoorde boekhoudkundige gewoonten helpen uw sportclub om binnen de wet te blijven en stellen u in staat om verstandige financiële beslissingen te nemen. Het wordt echter aanbevolen om een professionele accountant in te huren om uw rekeningen te controleren en te controleren. Hun aanbevelingen en begeleiding zorgen ervoor dat u zich blijft concentreren op het plezier van de beproevingen en beproevingen die uw team biedt.