De verschillende contracten van een payrollmedewerker

payroll medewerker

Ben jij een ondernemer met medewerkers in dienst? Dan ben je natuurlijk ook bekend met al het administratieve werk dat het met zich meebrengt. Daarom zetten veel bedrijven payroll in. Je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat houdt het nou precies in? En wat voor contracten kan een payrollmedewerker krijgen?

Wat is payroll?

Even een korte uitleg over payrolling. Bij payroll geeft een bedrijf (inlener) het juridisch werkgeverschap uit handen aan een payrollbedrijf. Het payrollbedrijf wordt hiermee verantwoordelijk voor de juridische kant, dus bijvoorbeeld de salarisadministratie, het verlonen van medewerkers, verwerkingen van cao- en wetswijzigingen en ontslagprocedures. Dit betekent ook dat het payroll bedrijf de risico’s overneemt. Denk aan verzekering, doorbetaling bij ziekte en kosten bij ontslag. Handig!

De inlener blijft wel verantwoordelijk voor de werving van nieuwe medewerkers, beoordelingsgesprekken en hoogte van de salarissen. De medewerkers zijn dus in loondienst van het payroll bedrijf. Maar als inlener blijf je wel de materieel werkgever waar de werkzaamheden worden uitgevoerd en die het dagelijkse contact heeft met de medewerkers. Eigenlijk neemt het payroll bedrijf dus vooral veel extra werk en risico’s weg bij de opdrachtgever.

Contracten payrollmedewerker

Wat voor contract kan een payrollmedewerker krijgen? Sinds de WAB (Wet arbeidsmarkt in balans), die sinds 1 januari 2020 van kracht is, hebben payrollmedewerkers dezelfde arbeidsvoorwaarden (bijvoorbeeld verlofregeling,  vakantiedagen, 13e maand) en rechten als een medewerker die in dienst is van de inlener. Er wordt dus geen onderscheid meer gemaakt tussen payrollmedewerkers en medewerkers die rechtstreeks bij de opdrachtgever werken.

Ook is de definitie van een payrollovereenkomst veranderd. Een payrollovereenkomst moet namelijk aan twee voorwaarden voldoen:

  1. Het gaat niet om een allocatiefunctie. Dit betekent dat vraag en aanbod niet door de payrollwerkgever bij elkaar is gebracht.
  2. Exclusieve terbeschikkingstelling. De medewerker werkt exclusief voor de opdrachtgever. Alleen met toestemming van de inlener kan de payrollmedewerker ook ergens anders ter beschikking worden gesteld.

Een contract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd?

Zoals eerder genoemd hebben medewerkers sinds de WAB dezelfde rechten als medewerkers in dienst bij jouw bedrijf. Payrollmedewerkers krijgen dus ook maximaal drie contracten voor bepaalde tijd in drie jaar (tenzij in de cao van je bedrijf andere voorwaarden staan over het aantal contracten) en hebben daarna recht op een vast contract.

Als een medewerker eerst via het payroll bedrijf werkt en vervolgens rechtstreeks in dienst gaat bij de opdrachtgever en hier dezelfde of soortgelijke werkzaamheden uitvoert, gaat het om opvolgend werkgeverschap. Er wordt dus doorgeteld. Dit betekent dat het aantal contracten bij het payroll bedrijf dus ook invloed heeft op wanneer een medewerker dan een vast contract krijgt.

ZZP Payroll

Ook als zzp’er kun je je aansluiten bij een payroll bedrijf. Alle loonadministratie wordt dan voor je gedaan. Als zzp’er werf je zelf je opdrachten en bepaald een tarief samen met de opdrachtgever. Het payroll bedrijf zorgt er voor dat de facturen verzonden en betaald worden.  Je bent dan in loondienst bij het payroll bedrijf en staat niet ingeschreven bij de KVK. De zzp’er komt daarom ook in aanmerking voor sociale verzekeringen en bouwt pensioen op over de gewerkte uren.

Na de WAB is er dus veel veranderd op het gebied van payrolling, maar het kan nog steeds op meerdere manieren worden ingezet en er kunnen verschillende soorten contracten aangeboden worden!

De specialisten van Payroll Select

Wil jij gebruik gaan maken van payroll of het gewoon eens hebben over welke mogelijkheden er voor jouw onderneming zijn? Neem dan contact op met de experts van payroll select. Zij kijken samen met jou naar hoe payroll Select jouw onderneming verder kan helpen.

Comments zijn uitgeschakeld.